Zo komen de mooie én maakbare Depro-innovaties tot stand

08/12/2021

Productontwikkeling is een proces dat heel wat voeten in de aarde heeft, voor het product in kwestie ook daadwerkelijk in de winkelrekken te vinden is. R&D kan, naast het technisch-creatieve aspect van productontwikkeling ook een incentive zijn om de betrokkenheid met en tussen het personeel kracht bij te zetten. Althans, zo wordt er binnen Depro Profiles omgegaan met productontwikkeling.

 

Maestro Latt, de jongste innovatie

Maestro Latt is de jongste introductie van Depro Profiles onder het Maestro Inspiring Interiors doe-het-zelfaanbod. Het product werd pas recent gepresenteerd op de professionele beurs Prowood, maar binnenkort zullen geïnteresseerden de stijlvolle wandpanelen kunnen aankopen bij een dhz-zaak in de buurt. Wellicht zullen er slechts weinigen stilstaan bij hoe zo’n product tot stand komt, dus gunnen we je graag een blik achter de schermen (of de panelen) bij Depro Profiles.

 

Ideeën uit alle geledingen van de onderneming

Waar het gros van de bedrijven zich richt tot grootschalige marktonderzoeken om hoogte te kunnen krijgen van wat eindklanten willen, komen ideeën voor nieuwe producten binnen Depro Profiles steevast voort uit alle geledingen van de onderneming zelf: management, sales en productie. Een heuse innovatiewerkgroep is het vehikel waarbinnen deze ideeën worden opgeworpen en afgetoetst.

 

“Elke 2 à 3 weken komt op vrijdag de innovatiewerkgroep samen”, klinkt het namens de Innovation Coördinator binnen Depro Profiles. “Naast eigenaar Jacques Desmet wordt deze denktank aangevuld met 3 mensen uit de verkoopafdeling en nog eens 3 uit productie. Die gebalanceerde mix van profielen maakt dat we meteen een inschatting kunnen maken of een idee, of het nu afkomstig is van de eigenaar, de werknemers of klanten, te vertalen valt naar een esthetisch, maar bovenal ook maakbaar concept. Dat kan gaan om kleine producten met een technisch karakter, zoals clips, maar dus ook om complete wandsystemen, zoals Maestro Latt nu.”

 

Smaaktest via intern panel aan personeelsleden

Om een idee te krijgen hoe vruchtbaar de voedingsbodem is voor een nieuw product, wordt vervolgens beroep gedaan op het beoordelingsvermogen van de Depro-medewerkers. “Het voordeel hiervan is tweeledig”, meent de Innovation Coördinator. “Enerzijds kan je bij verschillende productvarianten een indicatie krijgen over welke varianten het goed doen en welke minder in de smaak vallen, maar anderzijds resulteert die bevraging ook in meer betrokkenheid van de medewerkers, en dat beogen we ook. Immers, ieders mening doet er toe!”

 

Rendabele prijszetting voor het doelpubliek

De laatste stap vormt misschien wel de grootste uitdaging: een realistische, rendabele prijszetting. “Voor de productie van Maestro Latt bijvoorbeeld, bleek de investering in een nieuwe machine noodzakelijk. Wil je vervolgens een rendabele prijs op een product kunnen plakken, moet je de doorloopsnelheden goed zien in te schatten. Maar de verkoopcijfers van nieuwe producten tonen aan dat we het steeds bij het rechte eind hebben”, besluit de Innovation Coördinator.

Deel dit blogbericht